---
title: "Aksjeeierbok i Fiken"
last_updated: 2026-06-26T09:08:22Z
chatbot_deprioritize: false
source_url:
  canonical: https://hjelp.fiken.no/aksjeeierbok-i-fiken
  markdown: https://hjelp.fiken.no/aksjeeierbok-i-fiken.md
---

# Aksjeeierbok i Fiken

En aksjeeierbok viser hvem som eier aksjene i selskapet. Alle aksjeselskap må ha en slik oversikt.

I aksjeeierboka ser du hvem som eier aksjene, og hvilke viktige endringer som har skjedd. Det kan for eksempel være kjøp, salg, arv eller endringer i aksjekapitalen.

Det du legger inn i aksjeeierboken, bruker Fiken som grunnlag for aksjonærregisteroppgaven du leverer til Altinn. Les mer om [Aksjonærregisteroppgaven](https://hjelp.fiken.no/aksjonaerregisteroppgaven).

## Opprette aksjeeierboka 

Gå til [Foretak → Aksjeeierbok](https://fiken.no/til/aksjeeierbok) og følg veiledningen som passer for ditt selskap. 

<details>
  <summary>Selskapet er nystiftet</summary>
  For nystiftede selskaper må du legge inn eierne manuelt. Klikk **Opprett aksjeeierbok manuelt** for å gjøre dette.

  Klikk på knappen **Legg til aksjonær**, og legg inn navn, fødselsnummer eller organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på eierne.

  Til slutt legger du inn antall aksjer de ulike eierne har. Antall aksjer til de ulike eierne står i stiftelsesdokumentene som du sendte inn til Brønnøysundregistrene ved stiftelse av selskapet ditt.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/3a097445a58f1c80d5e7530729ecd80817756483-624x606.png)

  Aksjekapitalen til selskapet legger du inn i den inngående balansen. Se veiledning her: [Inngående balanse for AS (fra etablering)](https://hjelp.fiken.no/inngaaende-balanse-for-as-fra-etablering).
</details>

<details>
  <summary>Selskapet ble stiftet i et tidligere år</summary>
  Hvis selskapet ditt er etablert tidligere (før inneværende år) kan du velge om du vil hente informasjon om fjorårets eiere fra Aksjonærregisteret, eller om du vil legge inn dette manuelt. 

  Du kan ta utgangspunkt i en aksjeeierbok tilbake i tid, for eksempel fra stiftelsesdato. 

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/f1bc457cd8dcc171430237b2f1b1d8975ee82bc3-1050x298.png)

  ### Slik henter du informasjon fra Aksjonærregisteret

  Klikk på **Importer aksjeeierbok fra Aksjonærregisteret**, som vist i bildet ovenfor. Da vil Fiken hente fjorårets opplysninger slik de ble rapportert inn i den forrige aksjonærregisteroppgaven.

  Hvis du velger dette alternativet, må du fortsatt sørge for å oppbevare en komplett aksjeeierbok (fra stiftelse) utenfor Fiken, ettersom du har plikt til å lagre denne i minst ti år.

  Når importen er fullført, kan du klikke deg inn på hver enkelt eier og legge inn eventuell informasjon som ikke fylles ut automatisk.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/560b48e2ac602b206d42c23043eb64bed785deee-1050x1244.png)

  ### Slik oppretter du aksjeeierboka manuelt:

  Hvis du ønsker å legge inn informasjon om selskapet selv, kan du klikke på **Opprett aksjeeierbok manuelt**. Du må da velge mellom å legge inn informasjon fra stiftelsesdato eller 31.12. året før. 

  Legger du inn aksjeeierbok fra stiftelsesdato, må du også registrere eventuelle kjøp, salg og andre hendelser som har skjedd frem til i dag.

  Klikk på **Legg til aksjonær,** og legg inn informasjon om eierne. Til slutt legger du inn antall aksjer de ulike eierne har før du klikker på **Opprett aksjeeierbok**.
</details>



## Hendelser i aksjeeierboka

<details>
  <summary>Kjøp og salg av aksjer</summary>
  Hvis en aksjonær selger aksjene sine til en ny aksjonær, registrerer du dette ved å klikke på **Registrer kjøp/salg**.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/b24c725fa352383f8534075cf5dd4bc3e989a68d-831x501.png)

  Her må du fylle inn tidspunkt for hendelsen, hvem som selger og hvem som kjøper, hvor mange aksjer som selges, og prisen som blir betalt:

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/0b2303f1f824efb653ace49348c1440318ddc8c1-626x492.png)
</details>

<details>
  <summary>Gave</summary>
  Du kan registrere aksjer gitt som gave ved å klikke på pilen ved siden av **Registrer kjøp/salg**, slik bildet under viser.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/83b4483d48fa04387d8b550ddf48c71946105581-947x870.png)

  Ved gave skiller vi mellom med og uten *skattemessig kontinuitet*. Skattemessig kontinuitet vil si at mottaker overtar givers skatteposisjon. Det blir ikke regnet gevinst/tap på giver, og mottaker overtar givers inngangsverdi (kostpris). 

  Det er *med* skattemessig kontinuitet som er mest vanlig, men hvis gaven gis som et vederlag (som en form for betaling), eller at gaven gis over landegrenser, er det normalt *uten* skattemessig kontinuitet. Les gjerne mer om skattemessig kontinuitet [her](https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/fastsette-inngangsverdien/arv-og-gave/).

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/b357330d3f12c5f41574241dddc6666c1ae1deca-620x640.png)
</details>

<details>
  <summary>Arv</summary>
  Du kan registrere arv av aksjer ved å klikke på pilen ved siden av **Registrer kjøp/salg**, slik bildet under viser. 

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/2290e633fcff66f96cf11c384c5df35c68b19aba-947x870.png)

  Ved arv skiller vi mellom med og uten *skattemessig kontinuitet*. Skattemessig kontinuitet vil si at mottaker overtar givers skatteposisjon. Det blir ikke regnet gevinst eller tap på giver, og mottaker overtar givers inngangsverdi (kostpris). 

  Det er *med* skattemessig kontinuitet som er mest vanlig. Les gjerne mer om skattemessig kontinuitet [her](https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/fastsette-inngangsverdien/arv-og-gave/).

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/ad5900f58c9ea5fc1da5435377734c99e057eaf6-621x612.png)
</details>

<details>
  <summary>Kapitaløkning med utstedelse av nye aksjer (emisjon)</summary>
  **NB!** Endring i aksjekapitalen må registreres i Brønnøysundregistrene før du kan registrere den i aksjeeierboka. Se informasjon her: [Brønnøysundregistrene - Forhøyelse av aksjekapital](https://www.brreg.no/aksjeselskap/aksjekapital/forhoyelse-av-aksjekapital/). 

  Du kan registrere kapitaløkningen (emisjonen) ved å klikke på pilen ved siden av knappen **Registrer kjøp/salg,** og velge **Kapitaløkning - utstedelse av nye aksjer**.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/6b7a1a43f49d8a674ca95cc1137fbeb45b8b9112-947x870.png)

  Legg inn beløpet som er innbetalt og antall nye aksjer. Fiken beregner hva som blir aksjekapital og eventuell overkurs. Til slutt fordeler du antall nye aksjer pr. eier. 

  Tidspunktet skal stemme overens med tidspunktet hendelsen ble registrert i Brønnøysundregistrene.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/8177e6bf7617ba1dbafac0ab240f3667c887ab40-627x744.png)

  Vi har en egen hjelpeartikkel på hvordan du registrerer kapitaløkningen i regnskapet: [Innskudd fra eiere i AS (emisjon, aksjekapital eller lån)](https://hjelp.fiken.no/innskudd-fra-eiere-i-as-emisjon-aksjekapital-eller-laan).
</details>

<details>
  <summary>Kapitaløkning med økning av pålydende</summary>
  **NB!** Endring i aksjekapitalen må registreres i Brønnøysundregistrene før du kan registrere den i aksjeeierboka. Se informasjon her: [Brønnøysundregistrene - Forhøyelse av aksjekapital](https://www.brreg.no/aksjeselskap/aksjekapital/forhoyelse-av-aksjekapital/).

  Du kan registrere kapitaløkningen ved å klikke på pilen ved siden av knappen **Registrer kjøp/salg,** og velge **Kapitaløkning - økning av pålydende**.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/056c0a0184fd675cdcf794cc891957274ad7cacb-947x870.png)

  Legg inn beløpet eierne har betalt inn til selskapet. Fiken vil automatisk beregne hva som blir økning i pålydende basert på antall aksjer som er registrert på selskapet. 

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/b47062c3b6928e7b6b437f9c615dbdaee6728a96-622x890.png)

  Vi har en egen hjelpeartikkel på hvordan du registrerer kapitaløkningen i regnskapet: [Innskudd fra eiere i AS (emisjon, aksjekapital eller lån)](https://hjelp.fiken.no/innskudd-fra-eiere-i-as-emisjon-aksjekapital-eller-laan).
</details>

<details>
  <summary>Kapitalnedsettelse - sletting av aksjer</summary>
  **NB!** Endring i aksjekapitalen må registreres i Brønnøysundregistrene før du kan registrere den i aksjeeierboka. Se hvordan du gjør det her: [Brønnøysundregistrene - nedsettelse av aksjekapital](https://www.brreg.no/aksjeselskap/aksjekapital/nedsettelse-av-aksjekapital/). 

  Selskapet kan redusere aksjekapitalen ved å slette aksjer, og betale ut beløpet til aksjonærene. Du kan registrere dette i aksjeeierboka ved å klikke på pilen ved siden av knappen **Registrer kjøp/salg** og velge **Kapitalnedsettelse - sletting av aksjer.** 

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/9e8b9c207b4d1c50f08c7ce0902718dfa5aee6b7-947x870.png)

  1. Legg inn beløpet som utbetales til aksjonærene.

  2. Legg inn antall aksjer som slettes. 

  3. Legg inn reduksjon i innbetalt aksjekapital.

  4. Velg **likedelt** hvis kapitalnedsettelsen ikke skal endre eierandelen til aksjonærene. 

  5. Velg **skjevdelt** hvis kapitalnedsettelsen skal endre eierandelen til aksjonærene. Fordel antall slettede aksjer pr. aksjonær. 

  ![Skjermbilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/5ea0e1481c4a4b9f746f9f6385c31ce8d2ece6cd-924x737.png)
</details>

<details>
  <summary>Kapitalnedsettelse - reduksjon i pålydende</summary>
  **NB!** Endring i aksjekapitalen må registreres i Brønnøysundregistrene før du kan registrere den i aksjeeierboka. Se hvordan du gjør det her: [Brønnøysundregistrene - nedsettelse av aksjekapital](https://www.brreg.no/aksjeselskap/aksjekapital/nedsettelse-av-aksjekapital/).

   Selskapet kan redusere aksjekapitalen ved redusere den pålydende verdien, og betale ut beløpet til aksjonærene. Du kan registrere dette i aksjeeierboka ved å klikke på pilen ved siden av knappen **Registrer kjøp/salg** og velge **Kapitalnedsettelse - reduksjon av pålydende.**

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/94b30f8aee9f7bcc95e12c86dde4ccf7d393e967-947x870.png)

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/5f8696804d174937aaf67667db9b4028be109138-631x800.png)
</details>

<details>
  <summary>Reduksjon i innbetalt overkurs</summary>
  Du kan ta ut penger fra selskapet skattefritt hvis du betaler tilbake innbetalt overkurs.

  Først må selskapet vedta utbytte på generalforsamlingen, som i dette tilfellet betyr tilbakebetaling av innbetalt overkurs.


  ### I aksjeeierboka

  Etterpå registrerer du det i aksjeeierboka ved å klikke på pilen ved siden av knappen **Registrer kjøp/salg**, der du velger **Reduksjon i innbetalt overkurs**.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/db5d7523c1c368df6382a86efc0dc0b8252f9004-948x893.png)

  Legg inn tidspunkt for utbetaling, hvor mye som er utbetalt og hvordan det fordeles på aksjonærene. Fiken vil automatisk beregne reduksjonen i innbetalt overkurs.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/72114d9da83321afe63113692dea24aa3053e856-630x613.png)

  ### I regnskapet

  Fiken fører ikke utbyttet i regnskapet når du registrerer det i aksjeeierboka. Derfor må du i tillegg bokføre utbetalingen i regnskapet.

  Det gjør du under [Annet → Fri postering](https://fiken.no/til/fripostering) slik:

  - **Til (debet):** Konto 2020

  - **Fra (kredit):** Konto 1920:1xxxx (Velg bankkontoen du betalte fra)

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/44bbf17b673bcfc72c84a592389055dd1a4d7c58-1166x523.png)
</details>

<details>
  <summary>Tilbakebetaling av innbetalt aksjekapital</summary>
  Du kan ta ut penger fra selskapet skattefritt ved å tilbakebetale tidligere innbetalt aksjekapital. 

  Tilbakebetalingen er skattefri for mottakeren når pengene utbetales, men inngangsverdien og skjermingsgrunnlaget på aksjene reduseres. Det betyr at hvis du selger aksjene senere, kan den skattepliktige gevinsten bli høyere.

  Det er viktig å dokumentere om utbetalingen faktisk gjelder tidligere innbetalt kapital, og ikke opptjent kapital. Opptjent kapital behandles normalt som utbytte.

  Ved tilbakebetaling reduseres den innbetalte aksjekapitalen, men den registrerte aksjekapitalen i selskapet endres ikke.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/265501a8afa098e324f8aa741cdde2d534f1d923-921x902.png)

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/64760cf80562f4113e8c6bf8951c6ad62706825f-614x607.png)
</details>

<details>
  <summary>Fradrag via holdingselskap</summary>
  Hvis selskapet ditt investerer i et oppstartsselskap, kan eieren av selskapet i noen tilfeller få skattefradrag etter skatteinsentivordningen. Les mer om det her: [Inntektsfradrag ved investering i oppstartselskap](https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/skatteinsentivordningen/).

  Du kan legge inn dette i aksjeeierboka ved å klikke på pilen ved siden av knappen **Registrer kjøp/salg** og velge **Fradrag via holdingselskap**. 

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/5dd8020aec8e75bf0409b3416a028f6dc91ffd78-948x893.png)

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/d1d05f27358b596182bc5e79a96d09be13759bcd-623x719.png)
</details>

<details>
  <summary>Avvikling (likvidasjon)</summary>
  Når du har avviklet selskapet ditt, kan du registrere dette i aksjeeierboka ved å klikke på pilen ved siden av **Registrer kjøp/salg** og velge **Avvikling (likvidasjon)**.

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/1e885e56b5e96ca4f5d5ff72bdc20ef4517e9938-1682x1412.png)

  Du må legge inn hvor mye som betales ut til eierne etter avviklingen. Les mer om hvordan du regner det ut her: [Avvikling: likvidasjonsvederlag](https://hjelp.fiken.no/avvikling-likvidasjonsvederlag). 

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/53db96f82e2b222cdc41556f319814060b1427f2-1658x1032.png)

  Når dette er gjort kan du sende inn aksjonærregisteroppgaven. Du kan lese mer om avvikling av AS her: [Avvikle AS](https://hjelp.fiken.no/avvikle-as).
</details>



## Vanlige spørsmål 

<details>
  <summary>1. Hvordan sletter jeg aksjeeierboka i Fiken?</summary>
  Hvis du ønsker å slette aksjeeierboka på grunn av feil informasjon kan du gjøre følgende: 

  1. Gå til [Foretak → Aksjeeierbok](https://fiken.no/til/aksjeeierbok)

  2. Gå til feltet for Hendelser og klikk på "Se detaljer" 

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/9f8e460553272c020288c673a7098a5943f95622-754x693.png)

  3. Klikk på "Slett aksjeeierbok" 

  ![Bilde](https://cdn.sanity.io/images/6s1hmfif/production/65e0c38f1eae1996d25a55a87acf0597aa61fe4b-593x485.png)

  Hvis du har lagt inn noen hendelser etter at foretaket ble etablert, må disse hendelsene først slettes.
</details>

<details>
  <summary>2. Jeg har lagt inn en hendelse i aksjeeierboka, må jeg bokføre det i regnskapet?</summary>
  Hendelser som legges inn i aksjeeierboken har ikke effekt på selve regnskapet. Dersom det er hendelser som fører til endringer i regnskapet må disse også føres i regnskapet ditt i Fiken.

  Ta kontakt med support på [hjelp@fiken.no](mailto:hjelp@fiken.no) hvis du trenger hjelp med bokføring.
</details>

<details>
  <summary>3. Jeg har et holdingselskap, hvem skal jeg sette som eier?</summary>
  Et holdingselskap eller morselskap eies som regel av en eller flere privatpersoner. Når du skal legge til en aksjonær for holdingselskapet, velger du "privatperson med fødselsnummer eller d-nummer" og legger inn opplysninger om aksjonæren.
</details>

<details>
  <summary>4. Hva kan du ikke registrere i aksjeeierboka i Fiken?</summary>
  Aksjeeierboken i Fiken støtter dessverre ikke disse hendelsene: 

  - Flere aksjeklasser

  - Fusjon og fisjon

  - Aksjesplitt og aksjespleis

  - Sletting av egne aksjer

  - Nyemisjon ansattaksjer til rabattert pris

  - Reduksjon i aksjekapital for å overføre til annen egenkapital (motsatt fondsemisjon)

  - Konsernintern overføring (kjøp/salg)

  - Kildeskatt på utbytte

  Vi ser på muligheten for å lage støtte for dette på sikt. 


  ### Kan du likevel levere aksjonærregisteroppgaven fra Fiken neste år?

  Ja. Selv om Fiken ikke støtter en enkelt hendelse et år, kan du som regel levere aksjonærregisteroppgaven fra Fiken året etter. Når du har sendt inn oppgaven manuelt hos Altinn, kan du slette aksjeeierboka i Fiken og deretter importere aksjeeierboka fra Aksjonærregisteret.

  Se spørsmål 1 over for hvordan du sletter aksjeeierboka, og følg punkt 1.2 i denne artikkelen for å legge den inn på nytt.
</details>

<details>
  <summary>5. Hvor lenge må du oppbevare aksjeeierboka?</summary>
  Du må oppbevare aksjeeierboka i minst 10 år.

  Hvis du velger å opprette aksjeeierboka i Fiken med startdato lik stiftelsesdato, vil du ha en fullstendig aksjeeierbok som oppfyller kravene til oppbevaring.

  Hvis du legger inn aksjeeierboka med en annen dato en stiftelsesdato, vil du ikke ha en fullstendig aksjeeierbok i Fiken. Du må da enten etterregistrere alle hendelser tilbake til stiftelsesdato, eller lage en oversikt utenfor Fiken, f.eks. i Excel.
</details>


## Relaterte artikler

- [Aksjonærregisteroppgaven i Fiken](https://hjelp.fiken.no/aksjonaerregisteroppgaven): Alle aksjeselskap skal levere aksjonærregisteroppgaven årlig innen 31. januar. Informasjonen som fylles inn på oppgaven er for det forrige kalenderåret, og brukes til å forhåndsutfylle aksjonærenes personlige skattemelding.
- [Feilmelding ved innsendelse av aksjonærregisteroppgave](https://hjelp.fiken.no/feilmelding-ved-innsendelse-av-aksjonaerregisteroppgave): Dersom du får opp en feilmelding ved innsendelse av aksjonærregisteroppgaven, tyder det på at de inngående verdiene i den ferdigutfylte aksjonærregisteroppgaven i Altinn ikke samsvarer med verdiene som er lagt inn i aksjeeierboka i Fiken. 

Dette må korrigeres slik at inngående verdier stemmer. 

Se løsning for hvordan du korrigerer feil på de ulike postene nedenfor: 