En integrasjon med DNB bedriftsnettbank gjør det mulig å få kontoutskrifter fra nettbanken automatisk inn i Fiken, slik at du kan bruke disse som utgangspunkt for regnskapsføring. Det er også mulig å bestille utbetalinger til DNB, som vil si at utbetalinger for kjøp, lønn, mva ol. overføres direkte fra Fiken, og legger seg som utbetalinger du kan godkjenne i nettbanken din.

Hvordan bestiller jeg integrasjonen?

Du starter bestillingen fra Foretak -> Abonnement/Moduler: 

Oppgi Bruker ID som du har i bedriftsnettbanken til DNB, og trykk "Inngå avtale om integrasjon med DNB for 49 kr/mnd":

Du blir nå videresendt til DNB (hvis du ikke blir det, kan du klikke her for å åpne bestillingssiden til DNB i en ny fane). På DNB sin bestillingsside, fyll eventuelt inn din bruker-id og klikk "Gå videre":

Logg deg inn i nettbanken ved å klikke på ønsket metode og klikk "Neste":

Velg "Fiken" og hvilket foretak du ønsker integrasjon mot og klikk "Neste":

Huk av her hvis du ønsker at kontoutskrifter automatisk skal sendes fra DNB til Fiken og klikk "Neste":

Huk av her hvis du ønsker Utbetaling i DNBs nettbank og klikk "Neste":

Legg inn kontaktinformasjonen din og klikk "Neste":

Trykk "Bekreft" for å fullføre bestillingen:

Du vil da få en bekreftelse:

Hva skjer når intergrasjonen er bestilt?

Når du har bestilt integrasjon mot Fiken hos DNB, skal du få en bekreftelse på e-post fra DNB om at bestillingen er mottatt, senest i løpet av en dag. Deretter kan det ta en dag eller to før Fiken også får beskjed om bestillingen. Det kan derfor ta inntil tre virkedager før du mottar en e-post med avtalebekreftelse fra Fiken om at alt er satt opp. 

For å se en status på bestillingen kan du i Fiken gå til  Annet -> Import fra nettbank:

Ved klikke på "Se detaljer" får du mer informasjon om status for integrasjonen:

Vanlige spørsmål

Hvor kan jeg se om integrasjonen er satt opp riktig?

Merk at det kan ta noen dager fra du har bestilt til integrasjonen er aktiv. Du kan se status under Annet -> Import fra nettbank i Fiken.

Det står fortsatt "Venter på aktivering i nettbank"? 

Du skal vanligvis få bekreftelsen fra DNB på at integrasjonen er satt opp i løpet av en dag. Så kan det ta en dag eller to før Fiken også får beskjed fra DNB. Dersom det har gått mer enn tre virkedager siden du bestilte kan det være lurt å kontakte DNB Bedrift kundeservice. Du kan også bruke denne lenken for å prøve bestilling på nytt.

Integrasjonen er aktivert, men jeg ser fortsatt ingen kontoutskrifter under Annet -> Import fra nettbank?

Fiken mottar bare transaksjoner fra banken hvis det har vært bevegelse på konto. Disse samles opp og vises i en kontoutskrift ukentlig, vanligvis på mandag eller tirsdag morgen. Det betyr at hvis Fiken har mottatt transaksjoner tirsdag ettermiddag, kan det hende disse ikke blir synlige i en kontoutskrift under Annet -> Import fra nettbank før påfølgende mandag.

Mer informasjon