Fiken har integrasjon mot Sparebanken Vest (SPV) slik at du kan få filer fra banken importert automatisk inn i Fiken.

Funksjonalitet

Integrasjonen med SPV er toveis - dvs at informasjonen overføres fra bank til regnskap og tilbake.

  • Kontobevegelser fra bank til regnskap
  • Nøkkeltall fra regnskap til bank
  • Frister og oppgaver fra regnskap til bank

Kontobevegelser

Med integrasjonen overføres alle bevegelser i banken til Fiken. Fiken vil så tolke disse og komme med forslag til regnskapsføring. For eksempel vil en utgift i kontoutskriften der det står "Elkjøp" i beskrivelsen, i Fiken bli foreslått som et kjøp fra Elkjøp med kostnadskontoen for datautstyr.

Nøkkeltall

Med integrasjonen vil viktige tall fra regnskapet vises rett i nettbanken - som inntekter, resultat, utestående fakturaer og skyldig moms. Disse tallene er også linker slik at du kan klikke på de og komme rett til relevant sted i regnskapet for å se flere detaljer. 

Gjennom å trykke på knappen Solgt noe/Kjøpt kan du også komme rett til skjermbilder i Fiken for å registrere hhv et kjøp/sende en faktura. 

Frister/oppgaver

På samme måte som nøkkeltall vises også frister/oppgaver rett i banken. Du vil her typisk se frist for mva-melding eller årsregnskap, samt kunne trykke direkte på disse for å komme rett til riktig skjermbilde i Fiken for å levere disse. 

Oppsett

Du bestiller denne integrasjonen direkte i nettbanken til Sparebanken Vest. Merk at du må ha nettbank for bedrifter og ikke private - ta kontakt med Sparebanken Vest dersom du har privatnettbank så vil de hjelpe deg med oppgradering - det er ingen ekstra kostnad forbundet med dette. 

Du finner informasjon om integrasjonen med Fiken under menypunktet "Produkter og tjenester":

Her klikker du deg videre og kommer inn i en veiviser for oppsett av integrasjonen:

Logg deg deretter på Fiken (opprett en bruker dersom du ikke har det). Etter pålogging får du spørsmål om å overføre data mellom systemene. Merk at dersom foretaket ikke er opprettet i Fiken (du er ny bruker) vil du få et litt annet bilde med spørsmål om å opprette foretaket først. Ta gjerne kontakt med oss ved å sende en e-post til kontakt@fiken.no hvis du ikke får opp denne boksen, eller har andre spørsmål om hvordan du får satt opp dette.

Merk også at kontobevegelser ikke overføres tilbake i tid, men kun fra tidspunktet du gjorde bestillingen. 

Vanlige spørsmål

Hvor kan jeg se om integrasjonen er satt opp riktig?

Merk at det kan ta noen dager fra du har bestilt til integrasjonen er aktiv. Du kan se status under Annet -> Import fra nettbank i Fiken.

Det står fortsatt "Venter på aktivering i nettbank"? 

Du skal vanligvis få bekreftelsen på at integrasjonen er satt opp i løpet av en dag. Så kan det ta en dag eller to før Fiken også får beskjed fra banken din. Dersom det har gått mer enn tre virkedager siden du bestilte kan det være lurt å kontakte kundeservice i banken, eller sende oss en e-post til kontakt@fiken.no så vi kan undersøke nærmere.

Integrasjonen er aktivert, men jeg ser fortsatt ingen kontoutskrifter under Annet -> Import fra nettbank?

Fiken mottar bare transaksjoner fra banken hvis det har vært bevegelse på konto. Disse samles opp og vises i en kontoutskrift ukentlig, vanligvis på mandag eller tirsdag morgen. Det betyr at hvis Fiken har mottatt transaksjoner tirsdag ettermiddag, kan det hende disse ikke blir synlige i en kontoutskrift under Annet -> Import fra nettbank før påfølgende tirsdag.

Mer informasjon