Hvis foretaket ditt er mva-pliktig skal du sende inn mva-meldinger månedlig, annenhver måned eller årlig. Vi har laget en film som forklarer dette her, og litt lenger ned i artikkelen har vi litt mer detaljer om hvordan du gjør dette.

Hvis du har angitt at foretaket ditt er mva-pliktig i Fiken (som forklart i hjelpeartikkelen Mva - registrert), så vil mva automatisk foreslås på kjøp og salg du legger inn. Når du har lagt inn alle kjøp og salg for en periode, kan du gå på menyvalget Oversikt->MVA og se en oppsummering av mva-grunnlaget for denne perioden. Her kan du se en forklaring på hvordan du oppretter og sender inn mva-meldingen, eller Herfra kan du trykke "Opprett skattemelding":

Mva-meldingen blir da opprettet, og kan sendes inn til Altinn:

Klikk på "Vis betalingsinfo" ved siden av den blå "Registrer inn/utbetaling" for å se hva du skal betale og hvordan du betaler. Når du har gjort selve betalingen i nettbanken din registrerer du inn- eller utbetalingen i Fiken i steg 3, vær oppmerksom på at frist for å betale inn er samme dato som frist for selve innsendingen. Dersom du har penger til gode vil Skatteetaten overføre disse til deg, du venter da med å registrere innbetalingen til du faktisk ser hvilken dato du får disse pengene på konto. 

Mer informasjon