Brukere av DNB bedriftsnettbank kan sende betalinger til nettbanken rett fra Fiken. Du kan sende betalinger for kjøp, mva og lønnsutbetalinger ved et enkelt tastetrykk. "Utbetaling i DNBs nettbank" er spesielt nyttig i sammenheng med inngående EHF. Da får du fakturaer rett inn i Fiken som kan regnskapsføres og betales samtidig.
Inngå avtale med DNB
Hvis du ikke har opprettet avtale med DNB enda, må du først gjøre det som beskrevet her: Integrasjon med DNB bedriftsnettbank.
Når du har bekreftet oppsettet av integrasjonen hos DNB vil du motta en e-post fra DNB når alt er klart. Dette skal normalt skje i løpet av en dag.
Hvis du allerede har en avtale med DNB, bestiller du utbetalinger fra Fiken til nettbank i nettbanken: Bestill utbetaling til DNB.
Send betaling til nettbank
Er integrasjonen satt opp riktig kan du se knappen "Send til betaling i nettbank" fra sider der du til vanlig registrerer betaling i Fiken - kjøpsregistrering, salg (tilbakebetaling), lønnsutbetaling, skatt/arbeidsgiveravgift, fri postering og MVA-oppgave.
Se etter følgende knapp:
I neste bilde kan du se over at informasjonen om kontonummer er riktig, legge inn betalingsdato, eventuelt melding/KID og beløpet som skal utbetales, før du trykker "Send betaling til din nettbank" nederst:
Godkjenn filer i nettbanken
Når du har sendt en betaling til nettbanken kan det ta noen minutter før den dukker opp til godkjenning. Den vil da dukke opp under Filoverføring --> Godkjenne filer som vist på bilde under:
Dersom filer ikke dukker opp - sjekk "Vanlige spørsmål" seksjon nederst i hjelpeartikkelen.
Ved å gå på Annet -> Utbetalingsoversikt i Fiken, kan du alltid se hva som er status på utbetalingene du har forsøkt å sende til nettbanken.
Du kan også klikke deg inn på hver enkelt utbetaling for å se flere detaljer.
Vanlige spørsmål
Jeg finner ikke betalingen i betalingsoversikten i nettbanken?
Det ligger ikke noen filer under "Filoverføring --> Godkjenne filer" / Jeg har ikke mulighet til å "godkjenne filer" / Jeg får feilmelding om "Feil divisjon"?
Følgende skjembilde viser fremgangsmåte.


Status i Fiken er "Venter på godkjenning" men jeg har godkjent utbetalingen i nettbank?
Jeg får "Forventet kun en og bare en konto med kontonummer xxxx"?
Jeg får ikke annullert/endret en lønnsutbetaling?
Hva betyr åpen transaksjon?
Jeg har annullert/slettet betaling i nettbank, men betaling i Fiken oppdaterer seg ikke?
Mer informasjon
- Integrasjon med DNB bedriftsnettbank: Hvordan du setter opp integrasjonen med DNB Bedriftsnettbank.
- Bankkontoer: Hvordan du setter opp bankkontoer i Fiken.