Brukere av DNB-bedriftsnettbank kan nå sende betalinger til nettbanken rett fra Fiken. Du kan for blant annet sende betalinger for kjøp, mva og lønnsutbetalinger ved et enkelt tastetrykk. "Utbetaling i DNBs nettbank" er spesielt nyttig i sammenheng med inngående EHF. Da får du fakturaer rett inn i Fiken som kan regnskapsføres og betales samtidig.
Inngå avtale med DNB
For å aktivere "Utbetaling i DNBs nettbank" går du på Foretak -> Abonnement/moduler. Merk at "Automatisk import fra DNB bedriftsnettbank" må bestilles for å kunne ta i bruk modulen.
Når du har trykket på "bestill utbetaling fra DNBs nettbank" vil du få opp et vindu med tre steg som beskrives nærmere under.
Steg 1:
For å komme videre til steg 2 må du huke av for at du har lest og forstått at betaling til DNB kan få en pris i fremtiden.
Steg 2:
Husk å trykk på den blå knappen "Inngå avtale hos DNB" før du fortsetter til steg 3.
Steg 3:
Du er nå ferdig med oppsettet av integrasjonen og mottar en e-post fra DNB når alt er klart. Merk at det kan ta 3 virkedager før du mottar denne e-posten.
Send betaling til nettbank
Er integrasjonen satt opp riktig kan du "Sende til betaling" fra sider der du til vanlig registrerer betaling i Fiken - kjøpsregistrering, salg (tilbakebetaling), lønnsutbetaling, skatt/arbeidsgiveravgift og MVA-oppgave.
Se etter følgende knapp:
Godkjenn filer i nettbanken
Når du har sendt en betaling til nettbanken kan det ta noen minutter før den dukker opp til godkjenning. Den vil da dukke opp under Filoverføring --> Godkjenne filer som vist på bilde under:
Dersom filer ikke dukker opp - sjekk "Vanlige spørsmål" seksjon nederst i hjelpeartikkelen.
Vanlige spørsmål
Jeg finner ikke betalingen i betalingsoversikten i nettbanken?
Det ligger ikke noen filer under "Filoverføring --> Godkjenne filer" / Jeg har ikke mulighet til å "godkjenne filer"?
Følgende skjembilde viser fremgangsmåte.


Jeg får "Forventet kun en og bare en konto med kontonummer xxxx"?
Jeg får ikke annullert/endret en lønnsutbetaling?
Hva betyr åpen transaksjon?
Jeg har annullert/slettet betaling i nettbank, men betaling i Fiken oppdaterer seg ikke?
Det står fortsatt "Venter på aktivering i nettbank"?
Mer informasjon
- Automatisk import DNB: Oppsett av automatisk import fra DNB.
- Bankkontoer: Oppsett av bankkontoer.