Ved tilkobling til Altinn må du opprette et personlig passord og en ID. Hvis du tidligere har satt opp denne koblingen kan du kan aller først sjekke om du bruker riktig passord ved å logge deg direkte inn på Altinn her. Hvis du får feilmelding er du nødt til å lage det personlige passordet på nytt. Det gjør du på følgende måte:

  1. Gå til Altinn.no og logg inn. Når du har logget inn skal du velge hvilken aktør du vil fortsette som. Her er det viktig at du velger deg som person, og ikke selskapet ditt.
  2. I menyvalget i toppen klikker du på «Profil». Du ser nå at profil-informasjonen som kommer opp gjelder deg personlig, og ikke selskapet ditt. Velg «Avanserte innstillinger».
  3. Scroll ned til «Innloggingsinformasjon». Her skal vi opprette ditt personlige passord som du bruker hver gang du sender inn et skjema fra Fiken til Altinn.
    1. Legg inn et brukernavn. Det kan være hva som helst, for det skal ikke brukes noen sted. For eksempel din e-postadresse.
    2. Klikk på «Endre passord» og lag et passord. Dette passordet er nytt og kan være hva som helst. Ta godt vare på det, for det skal oppgis hver gang du sender et skjema fra Fiken til Altinn. Dersom du glemmer passordet kan du trykke «Endre passord» og lage deg et nytt. Merk at det kan ta 5-10 minutter før Altinn klarer å oppdatere dette passordet slik at det er mulig å logge inn med det, test det eventuelt først her.
    3. Legg inn ditt mobilnummer. Pass på at det er til en telefon som du har tilgang til, for hit sendes engangskodene fra Altinn.
    4. Huk av for «Tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet». Dersom dette ikke er huket av får du ikke sende skjemaer fra Fiken til Altinn.
    5. Trykk «Lagre».

Du skal nå legge inn personnummeret og det nye personlige passordet ditt inne i Fiken:

Ofte stilte spørsmål

Jeg får ikke opprettet tilkoblingen til Altinn fra Fiken

Pass på at:

  • Du har huket av for «Tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet» (del 1, steg 3).
  • Alle innstillingene du gjorde i Altinn er lagret.
  • Etter at du har opprettet passordet kan det være lurt å vente noen minutter før du prøver.

Jeg har feil mobilnummer registrert og får derfor ingen kode

Dette kan du endre samtidig som du oppdaterer passordet, legg inn mobilnummeret du ønsker å få koden tilsendt på og lag nytt passord samtidig. 

Jeg har blitt stengt ute på grunn av feil passord for mange ganger

Du må vente en time før du forsøker igjen dersom du har blitt stengt ute, i mellomtiden kan du forsøke å sette opp passordet på nytt. 

Jeg trenger hjelp!

For å se en video som viser alle stegene i prosessen, klikk her.

Hvis det fremdeles er noe du ikke får til, send en e-post til kontakt@fiken.no med:

  • Beskrivelse av hvilket punkt over du stopper opp på.
  • Skjermbilde av feilmeldingen du får. 
  • Skjermbilde av hvordan du har satt opp alle punktene i artikkelen her.