Brukere av Sparebanken Vest bedriftsbank kan nå sende betalinger til nettbanken rett fra Fiken. Du kan blant annet sende betalinger for kjøp, mva og lønnsutbetalinger ved et enkelt tastetrykk. "Utbetaling i SPVs nettbank" er spesielt nyttig i sammenheng med inngående EHF. Da får du fakturaer rett inn i Fiken som kan regnskapsføres og betales samtidig.
Inngå avtale med SPV
For å aktivere "Utbetaling i SPVs nettbank" går du på Foretak -> Abonnement/moduler. Merk at du først må bestille Integrasjon med Sparebanken Vest-bedriftsnettbank for å kunne ta i bruk modulen. Hvis du har bestilt dette, skal du kunne klikke på en knapp som heter "Bestill utbetaling":
Når du har trykket på denne knappen vil du få opp et vindu med tre steg som beskrives nærmere under.
Steg 1:

For å komme videre til steg 2 må du huke av for at du har lest og forstått at betaling til SPV kan få en pris i fremtiden.
Steg 2:

NB! Husk å trykk på den blå knappen "Bestill utbetaling til SPV" før du fortsetter til steg 3.
Steg 3:
Du er nå ferdig med oppsettet av integrasjonen og mottar en e-post fra oss når alt er klart. Merk at det kan ta 3 virkedager før du mottar denne e-posten.
Send betaling til nettbank
Er integrasjonen satt opp riktig kan du "Send til nettbank for betaling" fra sider der du til vanlig registrerer betaling i Fiken - kjøpsregistrering, salg (tilbakebetaling), lønnsutbetaling, skatt/arbeidsgiveravgift, fri postering og MVA-oppgave.
Se etter følgende knapp:
I neste bilde kan du se over at informasjonen om kontonummer er riktig, legge inn betalingsdato, eventuelt melding/KID og beløpet som skal utbetales, før du trykker "Send betaling til din nettbank" nederst:
Godkjenn filer i nettbanken
Når du har sendt en betaling til nettbanken kan det ta noen minutter før den dukker opp til godkjenning. Du finner det under "Betale" -> "Behandle betalinger":
Vanlige spørsmål
Hvordan kan jeg se at integrasjonen er satt opp og virker?
Jeg får "Forventet kun en og bare en konto med kontonummer xxxx"?
Jeg får ikke annullert/endret en lønnsutbetaling?
Hva betyr åpen transaksjon?
Jeg har annullert/slettet betaling i nettbank, men betaling i Fiken oppdaterer seg ikke?
Det står fortsatt "Venter på aktivering i nettbank"?
Mer informasjon
- Integrasjon med Sparebanken Vest: Mer om integrasjonen mellom Fiken og Sparebanken Vest.
- Bankkontoer: Hvordan du setter opp bankkontoer i Fiken.