Brukere av Sparebanken Vest bedriftsbank kan nå sende betalinger til nettbanken rett fra Fiken. Du kan for blant annet sende betalinger for kjøp, mva og lønnsutbetalinger ved et enkelt tastetrykk. "Utbetaling i SPVs nettbank" er spesielt nyttig i sammenheng med inngående EHF. Da får du fakturaer rett inn i Fiken som kan regnskapsføres og betales samtidig.

Inngå avtale med SPV

For å aktivere "Utbetaling i SPVs nettbank" går du på Foretak -> Abonnement/moduler. Merk at du først må bestille "Integrasjon med Sparebanken Vest-bedriftsnettbank" for å kunne ta i bruk modulen (bestilles fra nettbanken): 

Når du har trykket på "Bestill utbetaling for SPV" vil du få opp et vindu med tre steg som beskrives nærmere under.  

Steg 1: 

For å komme videre til steg 2 må du huke av for at du har lest og forstått at betaling til SPV kan få en pris i fremtiden.

Steg 2:

NB! Husk å trykk på den blå knappen "Bestill utbetaling til SPV" før du fortsetter til steg 3. 

Steg 3:

Du er nå ferdig med oppsettet av integrasjonen og mottar en e-post fra oss når alt er klart. Merk at det kan ta 3 virkedager før du mottar denne e-posten. 

Send betaling til nettbank

Er integrasjonen satt opp riktig kan du "Send til betaling i nettbank" fra sider der du til vanlig registrerer betaling i Fiken - kjøpsregistrering, salg (tilbakebetaling), lønnsutbetaling, skatt/arbeidsgiveravgift og MVA-oppgave.

Se etter følgende knapp: 

Godkjenn filer i nettbanken

Når du har sendt en betaling til nettbanken kan det ta noen minutter før den dukker opp til godkjenning. Du finner det under "Betale" -> "Behandle betalinger":

Vanlige spørsmål

Jeg får "Forventet kun en og bare en konto med kontonummer xxxx"?

Dette skyldes at du har registrert flere bankkontoer med samme kontonummer på foretaket. Dersom dette skyldes en feilregistrering, gå til "Foretak" -> "Bankkontoer" og endre kontonummer til riktig kontonummer på den som er feil eller sett den som er feil til "inaktiv". Husk at dersom du har skattetrekkskonto må denne være forskjellig fra driftskonto.

Jeg får ikke annullert/endret en lønnsutbetaling?

Dersom du har sendt betaling til nettbank må du først inn å slette betalingen i nettbanken. Deretter må du vente på svar fra nettbanken som vi dessverre ikke mottar før kl 16 samme dag eller dagen etter.

Hva betyr åpen transaksjon?

Alle betalinger sendt med "Send betaling til nettbank" er såkalt åpne transaksjoner. Det betyr at vi venter på svar fra banken før det kan gjøres noe med betalingene. Har du gjort en feil kan du slette filen i stedet for å godkjenne den under "Filoverføring" --> "Godkjenne filer".

Jeg har annullert/slettet betaling i nettbank, men betaling i Fiken oppdaterer seg ikke? 

Hvis det har gått mer enn 24 timer, ta kontakt med Sparebanken Vest for å høre hvorfor retur ikke er sendt Fiken.

Det står fortsatt "Venter på aktivering i nettbank"? 

Dersom det har gått mer enn 3 virkedager siden du bestilte kan det være lurt å kontakte Sparebanken Vest Bedrift kundeservice (915 05555).