Hvis du bruker SpareBank 1 bedriftsbank kan du automatisk motta kontoutskrifter og sende betalinger til nettbanken rett fra Fiken. 

Inngå avtale med SpareBank 1

Du aktiverer integrasjon med SpareBank 1 under menyvalget Foretak -> Abonnement/moduler. 

Du må klikke på en link for å komme til siden hvor du setter opp avtalen i nettbanken din. Merk at det er to forskjellige linker avhengig av hvilken bank du har:

Du blir tatt til en side med litt forklaring om hva bankintegrasjon er, og du må klikke på "Bestill filoverføring" for å sette i gang prosessen:

Først må du logge inn i nettbanken:

Deretter må du velge Fiken i oversikten:

Trykk "Neste":

Og trykk til slutt "Send bestilling":

Du skal da få en bekreftelse på bestillingen:

Merk at det kan ta 1-2 virkedager før SpareBank 1 sender beskjed til Fiken om at avtalen er opprettet.

Hva skjer når jeg har inngått avtalen?

Du vil få en bekreftelse fra Fiken på e-post når vi har mottatt bestillingen fra SpareBank 1 og aktivert koblingen i Fiken. Du kan gå på menyvalget Annet -> Import fra nettbank for å se en status:

Klikk på "Se detaljer" for å se mer informasjon om integrasjonen:

Hvordan fungerer integrasjonen?

Når integrasjonen med SpareBank 1 er satt opp, vil du automatisk motta kontoutskrifter fra banken din hver uke under Annet -> Import fra nettbank. Du kan da bruke disse kontoutskriftene som utgangspunkt for å hjelpe med regnskapsføringen. Les mer om hvordan dette virker i steg 3 i hjelpeartikkelen om Import fra nettbank.

Du kan også sende utbetalinger fra Fiken til nettbanken din. Les mer om det her: Utbetaling til SpareBank 1.

Vanlige spørsmål

Hvor kan jeg se om integrasjonen er satt opp riktig?

Merk at det kan ta noen dager fra du har bestilt til integrasjonen er aktiv. Du kan se status under Annet -> Import fra nettbank i Fiken.

Det står fortsatt "Venter på aktivering i nettbank"? 

Du skal vanligvis få bekreftelsen på at integrasjonen er satt opp i løpet av en dag. Så kan det ta en dag eller to før Fiken også får beskjed fra banken din. Dersom det har gått mer enn tre virkedager siden du bestilte kan det være lurt å kontakte kundeservice i banken, eller sende oss en e-post til kontakt@fiken.no så vi kan undersøke nærmere.

Integrasjonen er aktivert, men jeg ser fortsatt ingen kontoutskrifter under Annet -> Import fra nettbank?

Fiken mottar bare transaksjoner fra banken hvis det har vært bevegelse på konto. Disse samles opp og vises i en kontoutskrift ukentlig, vanligvis på mandag eller tirsdag morgen. Det betyr at hvis Fiken har mottatt transaksjoner tirsdag ettermiddag, kan det hende disse ikke blir synlige i en kontoutskrift under Annet -> Import fra nettbank før påfølgende mandag.

Mer informasjon