Brukere av Sbanken bedrift kan sende betalinger til nettbanken rett fra Fiken. Du kan sende betalinger for kjøp, mva og lønnsutbetalinger ved et enkelt tastetrykk. "Utbetaling i Sbanken Bedrift" er spesielt nyttig i sammenheng med inngående EHF. Da får du fakturaer rett inn i Fiken som kan regnskapsføres og betales samtidig.

Inngå avtale med Sbanken

Hvordan du bestiller dette er beskrevet her: Integrasjon med Sbanken Bedrift.

Send betaling til nettbank

Er integrasjonen satt opp riktig kan du se knappen "Send til betaling i nettbank" fra sider der du til vanlig registrerer betaling i Fiken - kjøpsregistrering, salg (tilbakebetaling),, skatt/arbeidsgiveravgift, fri postering og MVA-oppgave.

(Sbanken jobber også med at det skal bli mulig å sende lønnsutbetalinger direkte fra Fiken til nettbanken, men det er forel).

Se etter følgende knapp:

Godkjenn filer i nettbanken

Når du har sendt en betaling til nettbanken kan det ta noen minutter før den dukker opp til godkjenning. Du skal da kunne klikke på "Forfall":

Og deretter "Betalinger til godkjenning":

Vanlige spørsmål

Jeg finner ikke betalingen i betalingsoversikten i nettbanken?

Fiken sender betalingsfiler til nettbanken. Disse må først godkjennes under "Forfall" --> "Betalinger til godkjenning" Deretter legger de seg i "Utførte betalinger".

Jeg får "Forventet kun en og bare en konto med kontonummer xxxx"?

Dette skyldes at du har registrert flere bankkontoer med samme kontonummer på foretaket. Dersom dette skyldes en feilregistrering gå til "Foretak" -> "Bankkontoer" og endre kontonummer til riktig kontonummer på den som er feil eller sett den som er feil til "inaktiv". Husk at dersom du har skattetrekkskonto må denne være forskjellig fra driftskonto.

Jeg får ikke annullert/endret en lønnsutbetaling?

Dersom du har sendt betaling til nettbank må du først inn å slette betalingen i nettbanken. Deretter må du vente på svar fra nettbanken som vi dessverre ikke mottar før kl 16 samme dag eller dagen etter.

Hva betyr åpen transaksjon?

Alle betalinger sendt med "Send betaling til nettbank" er såkalt åpne transaksjoner. Det betyr at vi venter på svar fra banken før det kan gjøres noe med betalingene. Har du gjort en feil kan du slette filen i stedet for å godkjenne den under "Filoverføring" --> "Godkjenne filer"

Mer informasjon