Et av spørsmålene vi får oftest på kundestøtte i Fiken er hvilken kostnadskonto man skal velge når man legger inn et kjøp. Det er derfor vi har laget en egen kontovelger inni Fiken, som lar deg søke på ord som beskriver hva slags utgift det dreier seg om, og forhåpentligvis hjelper deg til å finne rett konto. 

Dette er også tilgjengelig som en egen nettside som vi har kalt Fikens kontohjelp.

Allikevel kan det være vanskelig å velge. For en drill kan vel både passe på 6500 Motordrevet verktøy og 6510 Håndverktøy? Så spørsmålet blir altså: Hvor viktig er det å treffe helt riktig? Svaret er: Ikke veldig.

Her er de tre tingene det er viktigst å tenke på når du oppretter et kjøp i Fiken:

  1. Er utgiften relevant for foretaket ditt? Det vil si: hører kostnaden hjemme i regnskapet ditt i det hele tatt? Se for eksempel vår hjelpeartikkel om vanlige fradrag i enkeltpersonforetak hvis du vil vite mer om dette.
  2. Hva slags mva-sats skal du bruke? Hvis du ikke er mva-registrert trenger du ikke tenke på dette, da skal du bare føre totalsummen på kvitteringen. Hvis du derimot er mva-registrert, må du se hva som faktisk står på kvitteringen/bilaget du skal legge inn, og hva som står i beskrivelsen av kostnadskontoen som foreslås av Fiken.
  3. Hva er riktig kontoklasse for denne utgiften? Kontoklasse vil si det første sifferet i regnskapskontoen. I tilfellet med drillen ser vi at valget står mellom to kontoer i kontoklasse 6XXX, som betyr driftsutgifter, altså kontorutgifter, småutstyr og ting som forbrukes i selskapet. Det virker riktig. Les eventuelt mer om kontoklasser her: Regnskapskontoer.

Er det virkelig så enkelt? Tja, ingen regel uten unntak. Hvis du kjøper noe som koster over 15.000 kroner og har en varighet på over tre år, blir det en eiendel som skal inn i Fiken på en litt spesiell måte. Du kan lese mer om det her: Eiendeler og avskrivninger.

Fortsatt usikker? Send oss en e-post til kontakt@fiken.no og forklar hvilken utgift du lurer på, så kommer vi gjerne med forslag til hvordan du legger den inn i Fiken.