Brukere av Sparebanken Møre kan sende betalinger til nettbanken rett fra Fiken. Du kan sende betalinger for kjøp, mva og lønnsutbetalinger ved et enkelt tastetrykk. "Utbetaling i Sparebanken Møre" er spesielt nyttig i sammenheng med inngående EHF. Da får du fakturaer rett inn i Fiken som kan regnskapsføres og betales samtidig.

Inngå avtale med Sparebanken Møre

Hvis du ikke har opprettet avtale med Sparebanken Møre enda, må du først gjøre det som beskrevet her: Integrasjon med Sparebanken Møre.

Når du har bekreftet oppsettet av integrasjonen hos Sparebanken Møre vil du motta en e-post fra banken når alt er klart. Dette skal normalt skje i løpet av en dag.

Send betaling til nettbank

Er integrasjonen satt opp riktig kan du se knappen "Send til betaling i nettbank" fra sider der du til vanlig registrerer betaling i Fiken - kjøpsregistrering, salg (tilbakebetaling), lønnsutbetaling, skatt/arbeidsgiveravgift, fri postering og MVA-oppgave.

Se etter følgende knapp: 

I neste bilde kan du se over at informasjonen om kontonummer er riktig, legge inn betalingsdato, eventuelt melding/KID og beløpet som skal utbetales, før du trykker "Send betaling til din nettbank" nederst:

Godkjenn filer i nettbanken

Når du har sendt en betaling til nettbanken kan det ta noen minutter før den dukker opp til godkjenning. 

Ved å gå på Annet -> Utbetalingsoversikt i Fiken, kan du alltid se hva som er status på utbetalingene du har forsøkt å sende til nettbanken.

Du kan også klikke deg inn på hver enkelt utbetaling for å se flere detaljer.

Vanlige spørsmål

Jeg finner ikke betalingen i betalingsoversikten i nettbanken?

Fiken sender betalingsfiler til nettbanken. Disse må først godkjennes under "Filoverføring --> Godkjenne filer." Deretter legger de seg i forfallsregister/betalingsoversikt.

Status i Fiken er "Venter på godkjenning" men jeg har godkjent utbetalingen i nettbank?

Dette betyr at vi ikke har fått beskjed tilbake fra Sparebanken Møre om at betalingen er godkjent i nettbanken. Dette kan enten skyldes en liten forsinkelse, eller at det dreier seg om en betaling med forfall frem i tid. Da vil vi først få denne bekreftelsen på forfallsdato, og da vil status i Fiken bli oppdatert.

Jeg får "Forventet kun en og bare en konto med kontonummer xxxx"?

Dette skyldes at du har registrert flere bankkontoer med samme kontonummer på foretaket. Dersom dette skyldes en feilregistrering gå til "Foretak" -> "Bankkontoer" og endre kontonummer til riktig kontonummer på den som er feil eller sett den som er feil til "inaktiv". Husk at dersom du har skattetrekkskonto må denne være forskjellig fra driftskonto.

Jeg får ikke annullert/endret en lønnsutbetaling?

Dersom du har sendt betaling til nettbank må du først inn å slette betalingen i nettbanken. Deretter må du vente på svar fra nettbanken som vi dessverre ikke mottar før kl 16 samme dag eller dagen etter.

Hva betyr åpen transaksjon?

Alle betalinger sendt med "Send betaling til nettbank" er såkalt åpne transaksjoner. Det betyr at vi venter på svar fra banken før det kan gjøres noe med betalingene. Har du gjort en feil kan du slette filen i stedet for å godkjenne den under "Filoverføring" --> "Godkjenne filer"

Mer informasjon