Vi vet dere som er guider verdsetter tid ute i naturen mer enn tiden man bruker på regnskapet, derfor har vi i Fiken laget et system som er tilpasset akkurat det. Vi forsøker å ha enkle skjermbilder og kun presentere de valgene som er relevante for de fleste små foretak, slik at det blir enklest mulig for deg som bruker.

Vi har også laget Fiken for at det skal være enkelt å føre når du er på farten. Det viktigste i et regnskap er å få registrert kjøp og salg fortløpende og enkelt. De fleste av disse dagligdagse tingene kan føres direkte fra en mobiltelefon. 


Når du skal levere Næringsoppgaven en gang i året, er det fint å sette seg foran PC-skjermen og sende denne inn med hjelp fra Fiken. Vi har da gratis webinar som tar deg gjennom dette steg for steg

Du kan også se denne videoen som gir en kort gjennomgang av hvordan Fiken fungerer, eller lese mer om de forskjellige funksjonene lenger ned i denne artikkelen.



Salg av guiding og andre ting

Du kan fortløpende legge inn alt du selger i Fiken. De fleste fakturerer direkte fra Fiken. Da kan du også sende purring, kreditnota eller inkasso direkte fra Fiken. Samtidig regnskapsfører Fiken dette i bakgrunnen uten at du trenger å tenke mer på det. 

Les mer her om hvordan du lager en faktura i Fiken.


Dersom du også har andre typer salg som feks fra nettbutikker eller kasseoppgjør via Zettle så kan Fiken hente dette automatisk for deg. 

Kjøp av utstyr og andre ting

Det er naturligvis også viktig å få lagt inn alle kjøpene dine i Fiken slik at du ikke betaler mer skatt enn du må. Husk da å alltid ha dokumentasjon på kjøpene. Send faktura til din egen unike e-postadresse eller ta bilde med gratis app. Da kan du kaste papiret. Fiken leser så automatisk informasjon ut fra dokumentasjonen og kommer med forslag til leverandører, dato og kontoer. Du fyller ut litt til og kjøpet er ferdig registrert.

Les mer:

Oppstart

Du kan begynne å legge inn kjøp og salg i Fiken med en gang. Men dersom du har brukt en annen regnskapsløsning (eller regnskapsfører) tidligere, må du også legge inn tallene fra det forrige regnskapet. De utgående verdiene fra det gamle systemet ditt legges da inn som inngående verdier i Fiken. Det kan også hende du må legge inn noen få tall om du har et helt nytt foretak. 

Produkter, kunder, leverandører og fakturaer kan du om ønskelig importere slik at du slipper å legge inn hver enkelt.

Les mer:

Innsendinger

De fleste av dere er nok ikke mva. pliktige. Dersom du har et lite enkeltpersonforetak og ikke er mva. pliktig så er det egentlig kun Næringsoppgaven som dere må levere en gang i året

Og skulle du likevel være mva. pliktig så kan dette naturligvis enkelt gjøres fra Fiken.

  • Mva-oppgaven kan du sende inn direkte fra Fiken uten å måtte gå inn på Altinn. Selve oppgaven er ferdig utfylt basert på de kjøp og salg du har lagt inn fortløpende. Les mer om hvordan du oppretter og sender en mva-oppgave.

Hjelp på veien // Support

Vi mener vi har Norges beste support! Send oss gjerne en e-post til kontakt@fiken.no, eller en melding på Facebook - her svarer vi raskt, både tidlig og sent, helt gratis. Det er også mulig å ringe oss på 23 90 50 20 på hverdager mellom 9 og 15  hvis du har spørsmål om hvordan Fiken fungerer. 

Vi har ikke tilgang til regnskapet ditt eller mulighet til å gjøre ting for deg. Hvis du ønsker hjelp til dette, kan vi gjerne tipse deg om regnskapsførere som kan jobbe med deg direkte i Fiken. Hvordan dette fungerer kan du lese mer om her: Føre selv, bruke regnskapsfører eller en kombinasjon.

De aller fleste gjør hele jobben selv i Fiken uten regnskapsfører, men gjerne med litt gratis hjelp fra support.