Vi vil at du skal velge Fiken fordi du opplever at vi levererer en løsning og en kundestøtte som faktisk gjør det mulig for deg å gjøre regnskapet selv. Vi vil ha fornøyde kunder som velger Fiken, og ikke kunder som er bundet av betingelser i liten skrift - vi har derfor ingen bindingstid. Om du mot formodning ikke skulle være fornøyd kan du si opp abonnementet når du vil og be om å få refundert eventuelt utestående beløp regnet fra neste kalendermåned. 

Fakturaprosessen i Fiken er automatisert, og vi fakturerer forskuddsvis for seks måneder av gangen. Dette er for å effektivisere og redusere administrative kostnader så mye som mulig, slik at vi kan holde prisen på Fiken lav. Skulle du imidlertid se noe i fakturaen du har fått fra oss som du reagerer på, send oss en e-post til kontakt@fiken.no, så skal vi ordne opp i dette med en gang.

Her har vi samlet noen vanlige spørsmål om faktura fra Fiken, abonnement og oppsigelse.

Hvor finner jeg fakturaer fra Fiken?

Du finner fakturaer fra Fiken på menyvalget Foretak -> Foretaksinnstillinger -> "Fakturaer fra Fiken". Her kan du også oppdatere hvilken e-postadresse fakturaen skal sendes til. Ved å aktivere EHF, kan du også få fakturaen rett i Innboks i Fiken:

Hvor lang tid tar det fra jeg betaler til det står i Fiken at jeg har betalt?

Fiken mottar automatisk informasjon fra banken om at fakturaen er betalt, men her er det ofte en forsinkelse. Noen ganger får vi beskjed samme dag, mens andre ganger får vi først beskjed neste vanlige arbeidsdag.

Tilgangen til Fiken er sperret, hva kan jeg gjøre?

Tilgangen åpnes automatisk innen 2-3 virkedager etter at du har betalt. Hvis du trenger tilgang til Fiken med en gang, send oss en e-post til kontakt@fiken.no og forklar situasjonen. Hvis du skriver hvilket foretak det dreier seg om, og legger ved et skjermbilde av kvittering på betalt faktura, så åpner vi tilgangen for deg så raskt som mulig.

Jeg får ikke betalt innen forfallsdato, hva skjer da?

Så lenge du betaler innen fire uker etter opprinnelig forfallsdato går det helt fint. Tilgangen til Fiken blir sperret når fakturaen ikke er betalt på forfallsdato, og du vil få ukentlige betalingspåminnelser på e-post og sms. Etter fire uker blir fakturaen sendt til inkasso. 

Hvordan sier jeg opp Fiken-abonnementet?

Du kan selv si opp abonnementet ditt når du er innlogget i Fiken. Grunnen til at vi ber deg gjøre dette selv er at det er krav om oppbevaring av regnskapsdata i bokføringsloven. Før du sier opp, må du derfor gå til menyvalget Foretak -> Eksport av regnskap, og laste ned filen du ser under "Komplett eksport":

Deretter kan du si opp abonnementet ved å gå til menyvalget Foretak -> Foretaksinnstillinger ->  Nullstill/slett:

NB! Når du har sagt opp abonnementet ditt, mister du tilgang til regnskapet for dette foretaket i Fiken.

Send gjerne en e-post til kontakt@fiken.no hvis du har flere spørsmål rundt fakturaer fra Fiken eller abonnementet ditt, så hjelper vi deg videre der.