Fiken har laget en integrasjon med iZettle slik at du kan få regnskapsført alle salg, betalinger og gebyr automatisk. 

Oppsett av modulen

Du finner dette under Salg -> Izettle:

Når du klikker på "Jeg har iZettle" må du først registrere innstillingene:

Innstilling
Beskrivelse
Start import fra
Du skal her velge første dato du ønsker at Fiken skal hente salg fra. Hvis du tidligere har ført inntekter fra iZettle manuelt er det viktig å velge påfølgende dato etter siste registrerte inntekt.
Bankkonto
Hvilken bankkonto utbetalinger fra iZettle skal registreres på.
Standard inntektskonto ved salg
For hver mva-sats må du sette hvilken konto inntektene skal registreres på i Fiken. Hvis du selger ulike type varer velger du den vanligste - du kan overstyre på hvert enkelt salg senere. Du må velge en sats i alle kategoriene selv om din virksomhet kanskje bare selger med f.eks "ingen mva". Grunnen til dette er at Fiken må vite hvor salgsinntekter skal plasseres hvis du senere selger med andre mva-satser. Hvis du for eksempel kun selger helsetjenester som er utenfor mva blir det kun den nederste linjen (ingen mva) som blir relevant for deg nå, men Fiken ønsker likevel at du velger inntektskontoer for de andre kategoriene i tilfellet det skulle bli aktuelt senere
PayPal / Vipps Hvis du bruker PayPal eller Vipps med iZettle må det opprettes en fiktiv bankkonto i Fiken under Foretak -> Bankkonto som innbetaling fra disse blir registrert inn på. 

Importere salg

Salg importeres til Fiken under Salg -> iZettle gjennom knappen "Hent dagsoppgjør": 

Du må logge inn i iZettle med brukernavn og passord du vanligvis logger på iZettle med, trykk så på Approve for å gi Fiken tilgang til å hente data.

Fiken vil deretter vise en liste over salg som skal overføres, her kan du overstyre inntektskonto for hvert enkelt salg ved behov eller se flere detaljer rundt salget.

Endres inntektskontoen på en vare en gang, vil Fiken huske dette til neste gang samme vare blir importert. 

Du trykker på "Registrer dagsoppgjør" for å overføre og regnskapsføre salgene dine i Fiken. 

Oversikt over salg

På siden Salg -> iZettle finnes en oversikt med nøkkeltall og liste over de salgene og overføringene som er hentet fra iZettle. Du kan klikke på hver linje for å se mer informasjon om salgene. 

Vipps-betalinger

Vipps-betalinger

Bruker du Vipps gjennom iZettle må du legge inn en fiktiv bankkonto som disse innbetalingene vil bli registrert inn på. Den oppretter du under under Foretak -> Bankkontoer. Kontonummeret kan være telefonnummer eller Vipps-nummeret. 

Grunnen til dette er fordi Fiken/iZettle-tilkoblingen kun får registrert salget og ikke selve utbetalingen fra Vipps til din bedriftskonto. Du må derfor føre denne manuelt. 

Alle overføringer fra iZettle går først til denne kontoen for så å bli manuelt overført til din bedriftskonto (fratrukket gebyr).

Oppgjørsfilen fra Vipps inneholder all informasjon du trenger. Bruk csv-filen du mottar fra Vipps eller hentet fra vipps innloggede sider.

Last den opp i Annet -> Import fra nettbank i Fiken. Her vil du få forslag til overføring til rett konto og føring av gebyr.

Vipps-betalinger som ble registrert før 20.06.19

Før 20.06.19 ble Vipps-betalinger ført mot konto 1579:10002. Hvis den automatiske overføringen har ført noe mot denne kontoen i ditt regnskap, må du følge en av de to metodene under for å overføre pengene til riktig konto. Send eventuelt en epost til kontakt@fiken.no hvis du trenger hjelp med dette.

Vipps bedrift: 

Vipps privat 

Paypal-betalinger

Hvis du tar betalt via Paypal må du først opprette en egen bankkonto i Fiken som du kaller "Paypal", og deretter periodevis gjøre en overføring fra Paypal til driftskontoen din. Les mer om dette her: Paypal.

Mer informasjon